Dit artikel beschrijft waarom je contact vermijdt en hoe je depressieve gevoelens in standhoudt. Door dit gedrag te begrijpen, krijg je keus om het anders aan te pakken

Waarom vermijden we contact?

Als je depressieve gevoelens hebt dan denk je in veel gevallen negatief over jezelf en je leven. Nu kom je in een moeilijke of lastige situatie. Wat doe je dan? Blijf je in contact en kom je op voor jouw belangen en/of je mening? Of trek je jezelf terug? Het eerste vraagt om zelfvertrouwen. En daar gaat het mis want zelfvertrouwen is gebaseerd op een positief zelfbeeld.

En weet dat de meeste gedachten die we over ons zelf denken, zo snel gedacht worden dat je niet weet dat je ze denkt. Je wordt geconfrontreerd met een moeilijke situatie, je voelt je direct onprettig met als resultaat dat je je terugtrekt. En het vervelende is dat je niet weet waarom je dat doet. Je bent je niet bewust geweest dat jouw gedachten ervoor gezorgd hebben dat je uit contact gaat. En stel dat je dit al jaren doet, dan is contact vermijden een gewoonte geworden.

Hoe is het ontstaan?

De gewoonte om je terug te trekken ontstaat vaak in onze kindertijd. In de kindertijd zijn we afhankelijk van onze verzorgers. Als de verzorgers op een onprettige manier met ons omgaan krijgen we de boodschap dat we het niet goed doen, het niet waard zijn, dat we falen en dat doet pijn. En pijn willen we vermijden. Een manier om dit te doen is je terugtrekken en dus uit contact gaan. Het kind is nu op een veilige plek. Toen had het voordeel maar wat levert het nu op? Wat verlies je nu door jezelf terug te trekken?

De plek die vroeger veilig was is nu de plek waar de depressieve gevoelens verergeren. Elke keer als je in een lastige situatie uit contact gaat komt dat door de negatieve gedachten die je over jezelf bent gaan denken. Gedachten die in je kindertijd zijn ontstaan. Het is een automatische gedachtepatroon geworden en dus niets anders dan een gewoonte. En gewoonte kun je breken! En wist je dat die negatieve gedachten over jezelf zorgen voor het vervelende gevoel waardoor je jezelf terugtrekt. Je hebt dat gedaan omdat het veilig was. Maar wat voel je nu als je uit contact gaat? Voel je onmacht, voel je onbegrip, voel je eenzaamheid, voel je angst, voel je verdriet of denk je laat maar……. En wat is het effect hiervan op je depressieve gevoelens? Ga je jezelf beter voelen of worden je depressieve gevoelens erger?

Hoe verander je dit?

Wil je het graag anders en je weet niet hoe? Laat je dan helpen door een professional. Je gaat samen opzoek naar de oorzaak om vervolgens met dit inzicht weer ruimte te maken voor een andere aanpak. En hoe fijn is het als iemand je even een moment bij de hand neemt en je alle mogelijkheden laat zien. Gewoon even op weg helpt. En weet dat het leven er heel anders uit komt te zien als je met positieve gedachten naar jezelf en je leven kijkt.

 

Vermijd je contact in lastige situaties?

 

Doorbreek nu het patroon!

 

Bekijk de mogelijkheden

Pin It on Pinterest

Share This