In dit artikel wordt uitgelegd wat therapie is en hoe het werkt. Deze informatie maakt de stap naar hulp minder spannend en toegankelijker.

Wanneer ga je in therapie

Je kunt in therapie gaan voor de meest uiteenlopen klachten. Bijvoorbeeld voor depressieve gevoelens en gedachten, als je veel last hebt van stress, bij angsten, bij rouw … maar ook als je je levensdoel kwijt bent of als je het moeilijk vindt om keuzes te maken. Therapie ondersteunt je bij alles waar je zelf niet uitkomt.

Wil meer weten over het ontstaan van deze klachten? Lees dan het blog artikel: Waarom heb je last van depressieve gevoelens?

Hoe werkt therapie?

Het eerste gesprek is meestal het intakegesprek. In dit gesprek stelt de therapeut veel vragen over de klacht en je leven. Er wordt in de eerste sessie veel gepraat en jullie bouwen een band op. Het is heel belangrijk dat je vertrouwen voelt. Zonder vertrouwen kun je jezelf niet kwetsbaar op te stellen en kom je niet tot de kern van je probleem.

Na de intake begint de daadwerkelijke therapie. Een ander woord voor therapie is behandeling of geneeswijze. Door het doen van oefeningen of door te praten zorgt de therapeut ervoor dat je inzicht krijgt in het ontstaan van je klacht en hoe het nu je leven beïnvloedt. Stel je wil van je depressieve gevoelens af. Tijdens een oefening kom je erachter dat je last hebt van deze gevoelens op momenten dat je het gevoel hebt dat je het niet goed doet. Stel je hebt hard gewerkt aan een project. Je laat het eindresultaat zien aan je baas. Hij reageert niet zoals je had verwacht en hij laat je weten dat hij het niet goed genoeg vindt.  De gedachte dat je het niet goed hebt gedaan maakt je onzeker. En vervolgens verandert deze gedachte in een gevoel dat je niet goed genoeg bent. Hoe ga je om met deze lastige situatie? Vraag je wat je kan verbeteren of wat je baas anders had gewild? Of loop je weg en houd je de gevoelens voor jezelf. Stel je doet het laatste; je bent de hele dag stil en reageert een beetje kortaf. Je collega’s merken ook een verandering. Ze zien een stille collega, die niet echt openstaat voor contact. Ze laten je met rust in veronderstelling dat jij dat wil, terwijl je waarschijnlijk het gevoel hebt dat je niet gesteund wordt. Je zit in een bubbel met de gedachten dat je niet goed genoeg bent, je voelt je onzeker en je trekt je terug. In deze bubbel voel je de depressieve gevoelens. Dan ga je samen met je therapeut opzoek naar het ontstaan van dit patroon. Een reden zou kunnen zijn dat je als kind een hele dominante vader had. Hij vond dat je altijd in alles de beste moest zijn. Je deed heel erg je best maar het lukte nooit om hem tevreden te stellen. De boodschap die je kreeg was dat je het nooit goed deed, waardoor je bent gaan denken dat je niet goed genoeg bent. Om jezelf tegen deze pijn te beschermen, besloot je om niets meer met je vader te delen. Je was stil en ontweek het contact. Door dit heel vaak te doen werd het een gewoonte. Je was veilig in jouw eigen bubbel. Het werkte in de situatie met je vader en dus ook in andere situaties. Dit patroon had veel voordelen in je kindertijd; het gaf je bescherming. Wat verlies je er nu mee en wat voor gevoelens wekt het op? Wat zijn nu de nadelen die vroeger voordelen waren. Nadeel nu is dat je uit contact bent;  je zit alleen in de bubbel. In de bubbel waar je je onzeker voelt en alleen bent. En zo krijg je inzicht in je depressieve gevoelens. 

De volgende stap is het verwerken en loslaten van al deze gedachten en gevoelens. Hier zijn verschillende manieren voor, zoals bijvoorbeeld met je ogen dicht terug gaan naar de jeugdherinnering of door de ervaring nog een keer helemaal te voelen. De therapeut kiest wat het beste bij je past. Je kunt dit vergelijken met het hebben van een wond. Gaat de wond infecteren dan blijf je er last van houden en wordt het steeds erger. Verzorg je de wond dan geneest hij. Soms houd je een  litteken over; een herinnering aan vroeger. Maar het doet geen pijn meer. 

Wat maakt de stap naar hulp makkelijker?

Begrijpen dat hulp vragen bij het bij het leven hoort. Stel je verwarmingsketel geeft het op. Wat doe je dan? Waarschijnlijk ga je eerst zelf aan de slag. Je leest de gebruiksaanwijzingen en probeert het probleem op te lossen. Wat doe je als je in de gaten hebt dat je het probleem niet zelf kan verhelpen. In de meeste gevallen bel je de storingsdienst van een installatiebedrijf. Je weet dat je kleine problemen zelf kan oplossen maar voor grotere problemen schakel je de hulp van een professional in. Waarom wel als je verwarmingsketel het opgeeft en niet als je een persoonlijk probleem/klacht hebt. Het vragen om hulp hoort bij het leven. Ieder van ons heeft een stukje kennis en dat delen we met elkaar. We maken van elkaars expertise gebruik. Hoe komt het dan dat je wel je huis laat verbouwen, naar het ziekenhuis gaat voor operatie, naar de bakker voor brood en niet naar een therapeut als je last hebt van depressieve gevoelens? 

Wil je af van je klacht/probleem?

Durf hulp te vragen!

Hulp!

Pin It on Pinterest

Share This