Niet meer piekeren? In dit artikel wordt op een begrijpelijke manier uitgelegd wat piekeren is en hoe het kan ontstaan. Met deze informatie ga je begrijpen wat de functie van piekeren is en hoe je hier zelf weer vat op kan krijgen.

Wat is piekeren?

Piekeren is een stroom van gedachten waarmee je eigenlijk aangeeft dat je jezelf niet zeker voelt over de situatie. De oorzaak is vaak een overtuiging dat je het goed moet doen of dat je geen fouten mag maken. Je wil graag de controle houden, want dat geeft zekerheid. Als alles loopt zoals je van tevoren gepland hebt dan is de uitkomst ook bekend. En dat is prettig als je het goed MOET doen, want fouten zijn op deze manier uitgesloten. Helaas is het leven vaak niet zo voorspelbaar en zullen er altijd situaties zijn waar je geen controle over hebt. Situaties waar de uitkomst niet bekend is en dat zijn de momenten waarop het piekeren toeslaat. Je twijfelt, je voelt je onzeker, je raakt de controle kwijt en dat voelt onprettig en soms zelf angstig. Hoe meer je gaat piekeren, hoe vervelender en angstiger je jezelf gaat voelen. Het gevolg daarvan is dat je het gevoel hebt dat je nog meer de controle kwijtraakt en dat maakt je nog onzekerder. En zo zit je in de vicieuze cirkel van piekeren.

Hoe ontstaat piekeren

Het kan zijn dat je altijd al een piekeraar bent geweest of dat het piekeren pas op latere leeftijd is begonnen. Het feit dat je last hebt van piekeren betekent dat er ergens in je leven een situaties is geweest waarin je iets hebt meegemaakt wat je onzeker heeft gemaakt. Onzekerheid is een onprettig gevoel en om jezelf er niet door te laten overmeesteren hebben wij mensen tal van manieren om dit gevoel te ontwijken. Eén manier is om met jezelf bijvoorbeeld te afspraak te maken dat je vanaf nu alles goed moet doen en dat je geen fouten meer mag maken. Iedere keer als je in een situatie komt wil je het goed doen. Zolang jij de uitkomst kan bepalen is er niets aan de hand maar op het moment de uitkomst onvoorspelbaar is, komt je overtuiging op. Dit gebeurt automatische zonder dat we ons daar bewust van zijn. Heel vervelend want deze overtuiging zorgt ervoor dat wij de uitkomst willen controleren. Is deze uitkomst niet te controleren dan ga je twijfelen en word je onzeker. Dit is het moment dat het piekeren weer de kop op steek.

Wat doet piekeren met je?

Piekeren kost veel energie en hierdoor voel je jezelf futloos en moe. Ook eist piekeren je aandacht op, waardoor je minder concentratie hebt om bijvoorbeeld de taken op je werk goed uit te voeren. Je hebt het gevoel dat je overgevraagd wordt en dat je niet meer kan voldoen aan de eisen van je omgeving. Alles wordt je teveel, waardoor je sneller geïrriteerd en of emotioneel geraakt wordt.
Tips om het piekeren te verminderen:

  • Ga bewegen door bijvoorbeeld de trap een aantal keren op en af te lopen.
  • Praat met iemand over je twijfels.
  • Verander je taak of bezigheid en kies dan iets van je leuk vindt om te doen.
  • Zeg, in gedachten, positieve dingen tegen jezelf zoals: Ik kan het, het komt goed etc.
  • Richt je aandacht op alles wat goed gaat en i.p.v. op alles wat slecht gaat.

Piekeren is een energie vretend mechanisme en het geeft het leven een negatief smaakje. De tips kunnen je helpen om tijdelijk verlichting te krijgen. Wil je echt helemaal van het piekeren af dan is het goed om aan de slag te gaan met ervaring die ervoor gezorgd heeft dat jij bent gaan piekeren.

Pin It on Pinterest

Share This